2
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه خراسان.
چکیده
در تحقیق پیش رو تلاش شده با اتکا به روش تحلیلی به بررسی شاخصههای اخلاقی معلم شایسته از نگاه قران با محوریت تفسیر المیزان وفی الظلال القرآن پرداخته شده است. از آن جای که بحث تعلیم و تربیت در آموزههای دینی و اسلامی بسیار اهمیت داده شده و به سرانجام رساندن این مهم بر دوش اولیاء و پیامبران و در زمان فعلی بر دوش معلمان جامعه اسلامی نهاده شده، به این نتیجه در دست مییابیم که معلمان هر جامعه حرکت و جهت آن جامعه را تعیین میکند؛ زیرا کودکان وجوانان را از اول تحت آموزش قرار میدهند. حال اگر معلمان خود فرهیخته و شایسته نباشد نمیتواند نسل کودک و نوجوان را که بهترین سنین برای آموزشوپرورش، سنین کودکی میباشد تأثیرگذار باشد. نقشی که در ذهن کودک میماند تا آخر عمر با وی همراه است؛ لذا در این بررسی به شاخصهها وشایستگی یک معلم از منظر آیات قرآنی و دینی اشاره نمودهایم وآنچه را که یک مربی باید داشته باشد را متذکر شدهایم واز دو تفسیر بزرگ «المیزان وفی الظلال القرآن» استفاده شده تا شاید گوشهای از این ویژگیهای شایسته، راهگشایی باشد برای تعلیم وتربیت افراد جامعه.